1. Obratite pozornost na poruke koje vam stižu i naučite prepoznati prijevaru.
- e-pošta Zagrebačke banke uvijek sadržava vaše ime, prezime i podatke o vašoj poslovnici. Banka nikad od vas neće zatražiti da unesete: lozinku, broj i PIN kreditne/debitne kartice.
- Ne otvarajte neočekivanu elektroničku poštu, SMS ili chat i nipošto nemojte klikati na poveznice te preuzimati i otvarati privitke.
- Ne odgovarajte unošenjem svojih vjerodajnica (npr. korisničko ime, lozinka, PIN, sigurnosni token...) u e-poruke, SMS, chat ili poveznice.
- Nikada nikome putem telefona nemojte dati svoje vjerodajnice.
2. Uvijek budite na oprezu kad se koristite lozinkama.
- Lozinke nikad nemojte davati trećim stranama, posebno lozinke m-tokena, npr. za autorizaciju bankarske transakcije.
- Imajte na umu da vas bankar nikad neće tražiti lozinku niti vam se obratiti putem aplikacija za dopisivanje.
- Ne upotrebljavajte istu lozinku na različitim internetskim stranicama.
- Kad morate dati podatke i lozinke, procijenite jesu li zahtjevi za njima u skladu s uslugom/robom koju upotrebljavate/kupujete (na primjer, ako preuzimate videoigru, nije uobičajeno da traže pristup vašem popisu kontakata, mikrofonu i/ili fotografijama).
- Ažurirajte pametne telefone, tablete i računala; zaštitite ih antivirusnim programom te pristup osigurajte lozinkom, otiskom prsta, digitalnim prepoznavanjem ili prepoznavanjem lica.
3. Pokušajte zapamtiti svoje šifre i lozinke.
- Ne spremajte ih u pametni telefon (ni u tekstualnoj ni u slikovnoj datoteci).
- Ne dajte preglednicima dopuštenje da automatski spreme vaša korisnička imena i lozinke.
4. Koristite se različitim uslugama koje vam nudi Banka.
Provjera stanja tekućeg računa te praćenje računa ili kartičnih transakcija jednostavna je on-line bankarstvom putem mobilne aplikacije (m-zaba) te putem interneta (e-zaba) i na bankomatima ili izravno u poslovnici.
5. Kada kupujete on-line uvijek obratite pozornost na to gdje i kako kupujete.
- Provjerite pouzdanost internetske stranice i koristite se samo službenim aplikacijama.
- Upotrebljavajte samo sigurne veze zaštićene lozinkom.
- Kad god je moguće izbjegavajte javne i besplatne Wi-Fi mreže. Nikad ih ne upotrebljavajte za: on-line kupnju, pristup svojem području na internetskoj stranici Banke, pristup uslugama pohrane u oblaku (npr. iCloud i Google Drive).
Što su phishing-poruke?
Phishing poruke su oblik Internetske prijevare u kojoj se pošiljatelj lažno predstavlja kao legitimna organizacija putem e-pošte s ciljem krađe osjetljivih podataka.
Primjer su poruke e-pošte za koje se čini da ih je poslala Zagrebačka banka, a zapravo nije. Primjer: adresa pošiljatelja glasi noreply@zaba.com.
Iako se u takvim e-porukama u zaglavlju prikazuje logotip Zagrebačke banke, nije riječ o porukama čiji je pošiljatelj Zagrebačka banka! Te prividne e-poruke Banke sadržavaju poveznice i privitke koje vam Banka nikad ne bi poslala, te često koriste gramatički i pravopisno neuređene rečenice.
Važno je znati:
- Nemojte kliknuti na poveznice ili otvarati privitke iz takvih poruka.
- Nemojte odgovarati na takve poruke e-pošte.
- Odmah izbrišite poruku.
U slučaju da dobijete sumnjiv poziv ili e-poštu u kojima se zahtijevaju tajni podaci potrebni za autorizacije bankarskih transakcija, svakako nam to javite na broj 01/3789 785 ili e-poštom na adresu ezaba@unicreditgroup.zaba.hr.
Kako prepoznati moguće prijevare
Navodimo nekoliko primjera prijevara koje su se mogle spriječiti uz povećan oprez i savjete koje smo prethodno naveli:
- Očekivao sam paket. Na e-mail mi je stigla e-pošta koja je djelovala kao da je adresa kompanije od koje sam očekivao paket. U toj e-pošti bio je link. Zatražili su da ostavim podatke svoje kartice kako bih platio dostavu. Nakon što sam uplatio traženi iznos i u procesu potvrdio transakciju OTP brojem s tokena na mobitel mi je stigla obavijest da mi je veliki iznos skinut s računa. Provjerio sam pažljivije što se dogodilo i primijetio da e-pošta koju sam dobio zapravo nije došla s adrese te kompanije.
- Htio sam prodati bicikl putem jedne poznate stranice za prodaju/kupnju. Kupac mi se obratio putem WhatsAppa i tražio broj kartice kako bi mi mogao uplatiti novac. Nakon što sam unio podatke s kartice kao i OTP lozinku s tokena, shvatio sam da mi je skinut novac s računa. Nisam trebao na neprovjerenoj stranici ostaviti svoje podatke.
Zapamtite!
Zagrebačka banka šalje poruke i ostale informacije isključivo putem službenih kanala Zagrebačke banke te nikad ne traži sigurnosne lozinke vaših on-line bankarskih usluga.
Pročitajte Sigurnosne preporuke i saznajte kako se pravilno i sigurno koristiti e-zabom te kako se zaštititi od internetskih prijevara.
Dodatne informacije o sigurnosti bankarskih transakcija i podataka na internetu možete dobiti na portalu Sigurnost na internetu.