Uz zabavne i korisne sadržaje društvene mreže, nažalost, sadržavaju i objave prevaranata koji se žele domoći Vaših osobnih (i kartičnih) podataka kako bi se domogli Vaših sredstava.
Saznajte kako prepoznati znakove prijevare i spriječite neželjene posljedice.
Ako ne biste dali svoje osobne i kartične podatke osobi koju ste prvi put upoznali uživo, nemojte ih dijeliti ni u digitalnom svijetu.
Previše primamljive ponude lažnih trgovaca - ako je nešto predobro da bi bilo istina, najčešće i nije istina.
Pet znakova da je ponuda objavljena na društvenim mrežama lažna:
- Lažni trgovci često oglašavaju poznate svjetske brendove po nerealno niskim cijenama proizvoda. Ako Vam se ponuda čini prejeftinom, potražite službeni kontakt trgovca i provjerite odgovara li ponuda onoj oglašenoj na društvenim mrežama
- Dobar su znak da nešto nije u redu gramatičke pogreške u objavama lažnih trgovaca, ali sve češće prevaranti ulože dodatni trud da web-stranica na prvi pogled izgleda autentično.
- Internetskoj trgovini nemojte pristupati putem objava na društvenim mrežama, nego unesite ime trgovca izravno u pretraživač. U protivnom prevaranti Vas mogu preusmjeriti na lažne stranice.
- Provjerite odgovara li link on-line trgovca službenom nazivu brenda i nazivu web-trgovine i postoji li uopće posebna web-stranica za hrvatsko tržište. Ako oni nisu isti ili postoje neki dodatni elementi u nazivu, vjerojatno je riječ o lažnom trgovcu.
- Prevaranti će Vas nerijetko požurivati i poslati link za uplatu traženog iznosa za kupnju ili dostavu proizvoda i pritom od Vas tražiti osobne (i kartične) podatke.
Objave lažnih nagradnih igara
- Ako Vas netko obavijesti putem poruka na društvenim mrežama ili e-maila o dobitku nagrade za nagradnu igru ili natječaj na koji se niste prijavili, vjerojatno je riječ o prijevari.
- Česte su i prijevare kod kojih Vas traže da uplatite manji iznos (npr. 1 euro za dobitak skupog uređaja ili samo cijenu navodne dostave), a sve s ciljem da dođu do Vaših osobnih (i kartičnih) podataka te podataka za prijavu u on-line bankarstvo.
U slučaju da netko od Vas traži podatke navedene u nastavku, najčešće je riječ o prijevari
- Vaše kartične podatke (broj kartice, rok valjanosti i troznamenkasti broj s poleđine kartice, tzv. CVC) te
- podatke o tokenu (broj tokena, APPLI2/MAC iz tokena, potvrđivanje push-poruka za kartične transakcije kupnje)
- stanje vaših računa
- podatke za prijavu u on-line bankarstvo
U slučaju da ste nešto osvojili, organizatoru nagradnog natječaja za dostavu nagrade obično je dovoljno Vaše ime i prezime te adresa.
Ako mislite da ste žrtva kartične prijevare ili Vam je ukradena kartica ili mobitel u kojem imate mobilno bankarstvo ili digitalni novčanik, ODMAH nam se obratite na 01/3789 789 zbog blokade kartice ili na 01/3789 888 za blokadu tokena ili on-line bankarstva.