Kako ne biti žrtva prijevare na društvenim mrežama?

Uz zabavne i korisne sadržaje društvene mreže, nažalost, sadržavaju i objave prevaranata koji se žele domoći Vaših osobnih (i kartičnih) podataka kako bi se domogli Vaših sredstava. 

Saznajte kako prepoznati znakove prijevare i spriječite neželjene posljedice.

Ako  ne biste dali svoje osobne i kartične podatke osobi koju ste prvi put upoznali uživo, nemojte ih dijeliti ni u digitalnom svijetu.

Previše primamljive ponude lažnih trgovaca - ako je nešto predobro da bi bilo istina, najčešće i nije istina.

Pet znakova da je ponuda objavljena na društvenim mrežama lažna:

  • Lažni trgovci često oglašavaju poznate svjetske brendove po nerealno niskim cijenama proizvoda. Ako Vam se ponuda čini prejeftinom, potražite službeni kontakt trgovca i provjerite odgovara li ponuda onoj oglašenoj na društvenim mrežama
  • Dobar su znak da nešto nije u redu gramatičke pogreške u objavama lažnih trgovaca, ali sve češće prevaranti ulože dodatni trud da web-stranica na prvi pogled izgleda autentično.
  • Internetskoj trgovini nemojte pristupati putem objava na društvenim mrežama, nego unesite ime trgovca izravno u pretraživač. U protivnom prevaranti Vas mogu preusmjeriti na lažne stranice.
  • Provjerite odgovara li link on-line trgovca službenom nazivu brenda i nazivu web-trgovine i postoji li uopće posebna web-stranica za hrvatsko tržište. Ako oni nisu isti ili postoje neki dodatni elementi u nazivu, vjerojatno je riječ o lažnom trgovcu.
  • Prevaranti će Vas nerijetko požurivati i poslati link za uplatu traženog iznosa za kupnju ili dostavu proizvoda i pritom od Vas tražiti osobne (i kartične) podatke.

Objave lažnih nagradnih igara

  • Ako Vas netko obavijesti putem poruka na društvenim mrežama ili e-maila o dobitku nagrade za nagradnu igru ili natječaj na koji se niste prijavili, vjerojatno je riječ o prijevari.
  • Česte su i prijevare kod kojih Vas traže da uplatite manji iznos (npr. 1 euro za dobitak skupog uređaja ili samo cijenu navodne dostave), a sve s ciljem da dođu do Vaših osobnih (i kartičnih) podataka te podataka za prijavu u on-line bankarstvo.

U slučaju da netko od Vas traži podatke navedene u nastavku, najčešće je riječ o prijevari

  • Vaše kartične podatke (broj kartice, rok valjanosti i troznamenkasti broj s poleđine kartice, tzv. CVC) te
  • podatke o tokenu (broj tokena, APPLI2/MAC iz tokena, potvrđivanje push-poruka za kartične transakcije kupnje)
  • stanje vaših računa
  • podatke za prijavu u on-line bankarstvo

  • U slučaju da ste nešto osvojili, organizatoru nagradnog natječaja za dostavu nagrade obično je dovoljno Vaše ime i prezime te adresa.

    Ako mislite da ste žrtva kartične prijevare ili Vam je ukradena kartica ili mobitel u kojem imate mobilno bankarstvo ili digitalni novčanik, ODMAH nam se obratite na 01/3789 789 zbog blokade kartice ili na 01/3789 888 za blokadu tokena ili on-line bankarstva. 


Postavke kolačića

Privole

Prilagođene postavke kolačića

U nastavku možete omogućiti ili onemogućiti korištenje pojedinih kategorija mrežnih kolačića, a svoj izbor možete naknadno promijeniti u bilo kojem trenutku. Ako niste sigurni, detaljne informacije o kolačićima koje koristimo na zaba.hr stranicama možete pronaći u našoj politici korištenja kolačića.

Tehnički kolačićiUvijek aktivni

Omogućuju pravilan i siguran rad web stranica.


Funkcionalni kolačići

Omogućuju poboljšanja u korištenju web stranica.


Marketinški kolačići

Omogućuju praćenje posjetitelja web stranica te prikupljaju podatke koji se koriste za personalizaciju oglasa i korisničkog iskustva.


Analitički kolačići

Bilježe statističke podatke koji omogućuju unaprjeđenje naših stranica i naš ponude.